رساله دانشکده هنر معماری با رویکرد کیفیت فضاهای آموزش
دانشکده هنر و معماری با رویکرد کیفیت فضاهای آموزش
مقدمه
به نظر ماریا ریبا نویسنده کتاب «تسهیلات آموزشی»اگر دیسیپلینی وجود داشته باشد که بتوان تکامل بشر را کاملاً و به روشنی در آن مشاهده کرد آن دیسیپلین معماری است.زیرا با توجه به انواع، تعدد و بسط و گسترش فرمهای معماری در طول تاریخ میتوان مسیر طولانی و چه بسا نامنظم تحول تاریخی را ترسیم کرد و از آنها به شرایط اجتماعی، مذهبی، اقتصادی یا شرایط اخلاقی و سیاسی پی برد. خلاصه آنکه معماری به شیوه درک زندگی اجتماعی کمک میکند، اما آنچه که در این مجال به دنبال آن هستیم و به عنوان مسأله ما طرح شده است،طراحی دانشکده هنر و معماری با تکیه بر کیفیت فضاهای آموزشی است. «خلق فضا همواره مقصود معماری بوده است فضای آموزشی، نیز بی شک یکی از راهبردهای رسیدن به این مقصود می باشد و دو هدف را دنبال میکند: تعلیم و تربیت معمار.از اینرو توجه به آن، به دلیل میزان نقشی که در شکلگیری شخصیت معمار به عنوان شکلدهنده اصلی فضاهای معماری دارد، اهمیت مییابد.» نبود فضاهای آموزشی مناسب و امکانات سختافزاری یکی از کمبودهای اساسی آموزش معماری در ایران است.
دانشکده هنر و معماری با رویکرد کیفیت فضاهای آموزش
شامل : رساله به همراه منابع
رساله معماری
فصل اول: کلیات موضوع :
۱-۱- مقدمه ۱
۱-۲- بیان مسئله ۳
۱-۳- اهداف طرح ۴
۱-۴- معرفی رشته کارشناسی معماری ۵
فصل دوم: مطالعات پایه
۲-۱- دانشگاه(تعریف،هدف،مراحل برنامهریزی،انواع) ۱۱
۲-۳- مدارس سنتی ایران ؛ از دیدگاه استاد پیرنیا(مکتب خانه،مدرسه،حجره،مدرس) ۱۴
۲-۴- آموزش معماری ۱۷
فصل سوم: استانداردهای معماری
۳-۱- لیست فضاها و متراژهای مربوطه ۲۲
۳-۲- کلاسهای آموزشی ۲۶
۳-۳- استانداردها ۳۳
۳-۴- فضاهای حوزه آموزشی ۴۰
۳-۵-کتابخانه ۴۲
۳-۶- سالن سخنرانی ۴۴
فصل چهارم: بررسی نمونهها و مصادیق
۴-۱- نمونه داخلی(دانشکده هنرهای زیبا) ۴۹
۴-۲- نمونه خارجی(دانشگاه معماری سیدنی) ۵۶
فصل پنجم: روند طراحی و برنامه فیزیکی طرح
۵-۱-برنامه فیزیکی طرح ۶۷
۵-۲- روند طراحی ۷۲
فصل ششم: سازه و تاسیسات
۶-۱- سازههای بتنی ۷۴
۶-۲- دال مجوف دوپوش Voided slab (U-Boot) 75
۶-۳- تاسیسات ۸۱
فصل هفتم: شناخت بستر طرح و آنالیز سایت
۷-۱- بررسی و شناخت استان گلستان و شهرستان گنبد کاووس ۹۰
۷-۲- اقلیم ۹۱
۷- ۳- جهتگیری بهینه ساختمان ۹۵
۷-۴- آنالیز سایت ۹۸
منابع و مآخذ ۹۹
رساله های معماری
دیدگاه ها