no-img
فروشگاه معماری آرچ استور

رساله دانشکده هنر معماری | مطالعات دانشکده هنر و معماری | فروشگاه معماری آرچ استور


فروشگاه معماری آرچ استور
مطالب ویژه
ads
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

DOC
رساله دانشکده هنر معماری | مطالعات دانشکده هنر و معماری
doc
بهمن ۱۴, ۱۳۹۶
10 مگابایت
101 صفحه
۱۲,۰۰۰ تومان
۱۲,۰۰۰ تومان – خرید

رساله دانشکده هنر معماری | مطالعات دانشکده هنر و معماری


رساله دانشکده هنر معماری
چکیده:
درابتدای طراحی؛ مهمترین بحث در شکل گیری معماری شرایطی است که در آن احساس نیاز به موضوعی خاص جهت طراحی مطرح میشود. شاید طراح این روزها بهتر میداند نیاز به چه دارد، نیاز به کجا دارد؟ چه چیز گمشده طراح است؟ دانشجوی رشته معماری نیازش را موقعی درک می کند که آن نیاز خودرانشان دهد و کمبودش احساس شود. واین آغاز تفکر است وتفکر آغازگر طراحی است.
شاید از همان روزی که بشر آموخت که چگونه محیط خودرا تغییر دهد و سطح آسایش خودرا بهبود بخشد معماری آغاز شد.
شاید باساخت دیواری ابتدایی وساده ، تنها جهت ایجاد سایه معماری به دنیای انسانها راه پیدا کرد.
معماری مدرن باساختن آغاز شد ، با سعی و تلاش جهت حل مسائل و رفع نیاز همواره همگام بودو البته براین امرخطاهایی نیز رخ میداد.شاید امروزه بزرگترین روش معماری کردن همان روشی میباشد که هزاران سال پیش از آن استفاده میشد.
هدف همان است ونیازهاتغییر پیدا کرده است ولی راه حل کلی همان روش کوشش و خطا است ؛ همان آزمایش ونتیجه گیری و همان فلسفه ای است که معماران عصر تکنولوژی آن را از فلسفه پوزیتیوییسم گرفته اند.
بااین تفکر نتیجه ای جز این گرفته نخواهد شد، شاید بزرگترین آموزگار معماری، خود آموزی است. معماری بدون ساختن ، آزمایش کردن و خطا کردن معنا ندارد. و معمار بدون داشتن شرایطی که بتواند دست به آزمایش وخطا بزند ،نمی تواند بیافریند،بسازدو معماری کند..


رساله دانشکده هنر معماری | مطالعات دانشکده هنر و معماری

شامل : رساله

 

۱۲,۰۰۰ تومان – خرید


رساله معماری
فصل اول
کانسپت و اهداف طراحی

با توجه به سابقه تاریخی شهر سلطانیه و وجود بلندترین گنبد آجری جهان در این شهر که یکی از جاذبه های گردشگری استان زنجان به حساب می آید،به نظر می رسد آن طور که بایدوشاید در طول سالهای مختلف استعدادهای آموزشی وسایر استعدادهای گنبد سلطانیه مورد توجه واقع نشده و علی رغم انجام پروژه های تحقیقاتی مختلف در مورداین شهر عملا گام های اساسی برای توسعه،معرفی بیشتر این گنبد تاریخی و باستانی به دنیا،جذب گردشگر و… برداشته نشده است.
با توجه به طرح انتخابی که طراحی دانشکده هنر و معماری است و وجود گنبد سلطانیه به عنوان یکی از مهم ترین شاخصه های استان زنجان که ارتباط مستقیمی با موضوع هنر ،معماری،طراحی ومرمت داردونیز حفظ واحیاوارج نهادن به بناهای قدیمی و تاریخی وشناساندن این اثر ارزشمند به نسل جوان ودانش آموختگان جدید و اینکه ما هنر وآب و خاک را از گذشتگان خود داریم.
این گنبد نشان دهنده ی اصالت وتمدن تاریخی شهرمان است به همین علت هدف و ایده ی اصلی طرح خود را این گنبد در نظر گرفتم ونیز ادغام معماری سنتی و کهن با معماری مدرن و امروزی است.
به خطوط درآوردن تفکرها اگر نگویم ناممکت ، که بسیار دشوار می نماید این امر شاید همان گونه که تیتوس بورکهات در مورد هنر قوسی می گوید تنها با نمادها امکان پذیر باشد نمادها هستند که مفهوم ها را به صورتی دیگر که همان اسام و خطوط باشند ، قابل انتقال می سازند و جز این شاید امکان رساندن مفاهیم وجود نداشته باشد اما در این مسیر دو قدم بسیار دشوار وجود دارد یکی پیدا کردن مفهوم و دیگری به صورت درآوردن این مفهوم حرکت من در این مسیر . تقسیم الهیات به دو نوع تفکر بود : شامل ۱ – فلسفه ، منطق ۲ – عرفان
هدف نشان دادن این دو تفکر به صورت خطوط و نحوه برخورد این تفکرها با یکدیگر و حرکت حجمی این خطوط بود .
نحوه ی کار : فلسفه و منطق ( صرفاً فلسفه ی اسلامی ) به دلیل استدلال های محکم و ثابت و اصول همیشگی و قابل اثبات با خطوط صلب . عرفان به دلیل عدم وجود راه کار مشخص منطقی و بیشتر داشتن راه دل و نوعی سیر و سولوک با خطوط نرم گام بعد نشان دادن نحوه ی ترکیب این خطوط از آنجا که فلسفه ی اسلامی به نوعی عرفان اسلامی است یا بهتر است بگویم همان قانونمند کردن راه دل و اثبات وجود آن است به عنوان اصولی خدشه ناپذیر ، این دو تفکر را به صورت ترکیبی واحد در می آورد و با اصول و قوانین خود که هر دو دیدگاه با سوالی مشترک از پهنه ی این عرصه ی خاکی به سوی آسمان لاتنیاهی بلند می شوند.
هدف بلند شدن و رسیدن به آن ماورا است .
در طراحی داخلی مموعه وارد رعایت شده به قرار زیر بوده است
۱ . ورودی های غیر مستقیم به داخل ساختمان جهت حفظ سلسله مراتب و وارد نشدن یکباره به فضا
۲ . قرار دادن حیاط مرکزی نه به صورت مدارس گذشته و به صورت نمادین با حفظ عملکرد جمع شدگی توسط لابی مجموعه در وسط
۳ . ایجاد رواق معکوس به تبعیت از تیم مدارس قدیمی جهت ایجاد مکانهایی برای گفتگو و بحث بین دانشجویان
۴ . جداسازی قسمت های نیازمند آرامش ( فضای آموزشی ) و دیگر فضاها به صورت کلی
۵ . ایجاد فضاهایی همخوان با عملکرد با در نظر گرفتن فضاهای انتظار و غیره
در نهایت هدف خلق فضایی بود . پاسخگو به تمام مسائل مطرح شده .
روند طراحی (از کانسپت تا طرح)
“در معماری، هر طرح یک سیستم است.”
بنا محصول تجسم و تخیل، تفکر است.
عوامل موثر بر کانسپت در طراحی:
– هدف
– تحلیل سایت و مکان یابی ساختمان
– عوامل فرهنگی اجتماعی
– عوامل جغرافیایی
– شرایط آب و هوایی
– برنامه فیزیکی طرح
– خواسته کار فرما
– مقیاس و تناسبات
– بررسی مصالح و تکنولوژی ساخت بنا
– ابعاد انسانی و فضاهای معماری (حرایم)
– الزامات تاسیساتی
رساله های معماری



ads

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =

Test
error: ای پی شما ذخیره گردید !